Pembuka kata



Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w, kepada para Rasul, Para Nabi, Para Sahabat, dan kepada mereka yang berjuang di jalanNya. Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhai-Nya.


Friday, June 24, 2011

assalamualaikum akak


Selesai blok Public Health yang kami lalui selama dua bulan di Nilai. Masing-masing antara kami mengemas barang untuk menetap kembali di cyberjaya.

Semasa sahabat aku sedang memanaskan keretanya, dan aku sedang menghidupkan enjin motosikalku, terlihat seorang wanita yang berpakaian seperti hendak shopping berdiri di tepi jalan. Macam kenal... Oh, rupanya wanita tersebut adalah cleaner block kami! yang berdiri di sebelah kami sewaktu dalam lif sewaktu kami munggah barang. Jauh sekali beza panampilannya sehingga kami tidak kenal jika akak (cleaner) tidak menegur. 

Akak: adik nak pergi mana? nak balik dah?
Kami: ha ah, nak balik cyberjaya, dah habis dah kelas kat sini. akak nak keluar berjalan?
Akak: ya... tapi mcm nak hujan ni, mcm tak jadi jer... habis tu adik tak datang balik lagi?
Kami: tak, kelas 2 bulan je kat sini. 
Akak: ala...... (sambil menampakkan wajah sedih, termenung sekejap), memang tak datang balik la ni? la.....
Kami: ....
Akak: adik blaja bidang ape? 
Kami: kedokteran.
Akak: jadi doktor la ni?... ala.... (mengeluh lagi).
Kami: hm.. kak, kami nak gerak ni, dah nak hujan. assalamualaikum kak, doakan kami jadi doktor. 
Akak: ok, assalamualaikum.

demikianlah dialog antara kami dengan akak cleaner. sepanjang dua bulan kami bertandang di flat Desa Palma, selalu terserempak dengan akak tadi. kami selalu memberi salam dan dibalasnya dengan senyuman. 

Pernah sekali dia menampakkan muka yang cukup tertekan semasa didalam lif, ketika dia sedang mengelap hasil contengan permanent marker pada dinding lif. Ditanya mengapa, dia dengan suara menahan sebak menjawab "diorang suke conteng, susah nak bersihkan ni", kemudian memandang kami dan memaksa dirinya untuk senyum. 
kami membalas senyuman, dan salah seorang dari kami berkata "sabar ya kak".


Ketika dalam perjalanan balik dari nilai ke cyberjaya, aku terfikir, mengapa akak tu kelihatan sedih akan pemergian kami?,mungkin salam dan senyuman kami dapat menghilangkan sedikit tekanan dari kerjanya. Dan pada ketika itu, terlintas sebuah hadith yang menyebabkan aku berasa syukur dan menyesal. 

Daripada Abi Hurairah r.a berkata, Rasulullah saw bersada:
"Kamu tidak akan masuk syurga sehinggalah kamu beriman, kamu tidak akan beriman sehinggalah kamu saling berkasih-sayang. hendakkah kamu aku tunjukkan sesuatu perkara apabila kamu melakukannya akan saling mengasihi? Sebarkanlah salam antara kalangan kamu" (h.r Muslim)

aku berasa syukur kerana peroleh pengajaran dari seorang akak cleaner, tapi sayangnya, kami tidak mengenali nama akak.

tidak kami sangka, dengan hanya salam dan senyuman, kami dan akak telah punya persahabatan. 

Sabda Rasulullah saw lagi
"Janganlah engkau memandang rendah bentuk apapun dari kebaikan, walaupun engkau hanya bertemu dengan saudaramu dengan muka manis" (h.r. Muslim)


Oh, tidak lupa juga kepada pengawal arab yang aku beri gelaran 'Pak Guard Assalamualaikum'. Tak kisah dimana aku bertemu dengannya, baik di pondok pengawal atau sedang membuat rondaan di blok kami, dialah orang yang pertama memberi salam. tidak pernah sekalipun selama 2 bulan aku yang memulakan salam bila bertemu dengannya. sungguh, pada pandanganku, dia antara insan terbaik. 

Abdullah bin Amr melaporkan,
"Sesungguhnya ada seorang bertanya kepada Rasulullah saw, Islam apakah yang paling baik? Beliau bersabda, "Engkau beri makan  orang yang memerlukan dan mengucapkan salam kepada orang yang engkau kenal ataupun tidak" (h.r. Bukhari dan Muslim)

InsyaAllah, dengan pengajaran yang telah kami lalui, kami akan lebih kerap memberi salam dan senyuman dengan atas dasar cinta pada Allah dan rasulnya.
Semoga juga dengan perkongsian ini,  kamu juga akan lebih kerap memberi salam dan memaniskan wajah bila bertemu dengan masyarakat dengan berpandukan sunnah. 

Seperti yang dikatakan oleh imam al-Ghazali
"Ilmu tanpa amal gila dan amal tanpa ilmu sia-sia"


No comments: