Pembuka kata



Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w, kepada para Rasul, Para Nabi, Para Sahabat, dan kepada mereka yang berjuang di jalanNya. Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhai-Nya.


Saturday, January 31, 2009

Tolong jika peduli, boikot jika mampu

KFC, McD, Nestle( miloku, selamat tinggal...hehe), danone, maggi, dll....
antara makanan seharian yang biasa sesetengah dari kita ambik sebelum ni tanpa kita sedar syarikat2 ini adalah antara yang membiayai kaum yang dilaknat Allah.

Terkadang ana berfikir, bijak sungguh mereka ni, cane diorang bleh dpt kamceng ngan syrikt2 besar ni. Dan mcmmane diorang ni masih bleh hidup mewah, sedangkan mereka tgh berperang. Dan mcmmane diorang dapat banyak support untuk melakukan kezaliman secara terang-terangan.

Mungkin inilah yang dikatakan istidraj. Pemberian nikmat2 dunia dari Allah agar mereka semakin jauh dari kebenaran. sudah ternyata ramai diantara kaum ini telah dikunci pintu hatinya oleh Allah sehingga mereka begitu membenci golongan yang bergelar muslim.

Kita pulak disini terlalu selesa, terlalu selesa sehingga melupakan mereka yang sedang susah. Mereka yang sedang dizalimi. Dan apabila datang kepada mereka berita tentang mereka yang susah di Palestin, ada yang mengatakan ada yang mengendahkannya, ada yang tersedar dan terus bangun dari keadaan selesa tadi, dan ada yang berasa susah hati. susah hati bukan kerna saudara mereka sedang dizalimi, tetapi susah hati kerana akan datang waktu dimana mereka perlu mengeluarkan sedikit dari harta mereka untuk mengisi bekas-bekas yang bertulis "Bebaskan Palestin".

Pernah sahabat saya menasihati seorang rakannya untuk turut memboikot restoran2 yang menyokong yahudi. Dan ianya menjadi suatu pembahasan. Sejak itu, jika telinganya terdengar perkataan boikot, dia akan lantas berkata "jangan sembang pasal makanan, sensitif".

Banyak lagi alasan yang dikeluarkan daripadab para pecinta dunia ini apabila mereka dinasihatkan untuk tidak membantu yahudi dan membantu saudara sendiri.

jadi, Kepada kamu yang berada diluar sana. kamu yang mempunyai ego yang tinggi. Kami tidak ingin menndengar seribu satu alasan dari kamu.

Tolonglah mereka jika kamu peduli, dan boykott jika kamu mampu.

bantulah mereka! tiada alasan untuk tidak berbuat apa-apa. berdoalah untuk mereka, dermalah untuk mereka, sedarkanlah mereka yang masih jahil.

ketahuilah, semakin tinggi jawatanmu, imanmu, pengaruhmu, semakin tinggi tanggungjawab kamu.

Dan ingatlah kita, lakukan semua ini demi Allah. dan lakukannya dengan cara yang betul. kerna niat tidak mengahalalkan cara.

Allahualam...

segala yang baik itu datangnya dari Allah, dan segala selainnya dari diri kita sendiri. Akuilah!

No comments: