Pembuka kata



Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w, kepada para Rasul, Para Nabi, Para Sahabat, dan kepada mereka yang berjuang di jalanNya. Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhai-Nya.


Monday, July 12, 2010

berpisah dengan mereka yang selalu berpesan

aku bimbang ketika cuti hampir tiba. kerana ini bermaksud aku akan meninggalkan mereka. meninggalakan sahabat dan rakan yang selalu berpesan-pesan kearah kesabaran dan kebenaran. biarpun niat mereka hanya untuk bergurau, tapi gurauan itu terkadang tepat menusuk hati ini dan cukup untuk membuatkan aku merasa bersalah.

aku rindu akan keadaan itu, aku rindu ditegur dan bersenda gurau. aku rindu membincangkan tentang fahaman hadith dan ayat Al-Quran.

termenung duduk didalam bilik selepas solat Zohor.

"Ape nak buat petang ni... " hatiku berfikir dan mengeluh.

aku ternampak buku yang baru aku beli di MPH. aku mencapainya secara separuh sedar, mindaku masih melayang memikirkan apa yang patut dibuat sehingga masuk waktu Asar.

aku buka lipatan kecil di sebelah atas muka surat 13 yang aku tanda 2 hari lepas. Dan terus mengambil keputusan untuk membacanya di sofa ruang tamu. keadaan di situ lebih tenang dan selesa untuk membaca.

Air mataku mengalir, aku merasa sebak. aku terbaca kisah perpisahan antara Muhammad Rasul Allah dengan seorang sahabat baginda. Aku merasakan keadaanku hampir sama dengan keadaan Sahabat Rasulullah itu.

Mu'adz namanya. Dia diutus oleh baginda Rasulullah untuk menjadi pendakwah bagi penduduk Yaman.

Mu'adz yang ketika akan berpisah dengan Rasulullah s.a.w tidak kuasa menahan tangis. sehingga Rasulullah bersabda
"Mengapa engkau menangis wahai Mu'adz?"

Mu'adz menjawab
"Wahai Rasulullah, aku menangis kerana akan berpisah denganmu"

Rasulullah bersabda
" Jangan gelisah, sebab kegelisahan itu datang dari syaitan.
Wahai Mu'adz, bertakwalah kepada Allah di mana sahaja engkau berada, iringilah kejahatan itu dengan kebaikan agar (dosa kejahatan itu) terhapus, dan perlakukan manusia itu dengan baik.

Wahai Mu'adz, ingatlah kepada Allah setiap kali melewati bebatuan, pepohonan, dan keramaian." 1

Aku berhenti membaca. aku termenung ke siling. hati kecilku berdoa
"Ya Allah, maafkan aku, aku tidak bersyukur atas ujian-Mu. kuatkan diriku untuk menghadapi ujian-Mu"

Semoga kita terus berada dalam Rahmat-Nya, dalam DakapanNya, dan sentiasa mengingatiNya.



Rujukan:
1. Hadith Riwayat Tirmizi dan Ahmad, m/s 14, Aid Abdullah Al-Qarni, "Pesanan untuk orang Berdosa"

No comments: