Pembuka kata



Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w, kepada para Rasul, Para Nabi, Para Sahabat, dan kepada mereka yang berjuang di jalanNya. Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhai-Nya.


Saturday, August 6, 2011

cerita ikhlas

Kisah 1

Selepas memberi sebuah ceramah hebat yang dihadiri oleh puluhan ribu manusia. Hassan Al-Banna turut bersama dengan peserta untuk mengemas kerusi dan khemah. Datanglah seorang peserta kepada Imam berkata sambil menarik tangannya agar berhenti mengemas
"tidak usahlah Imam membebankan diri membantu kerja yang telah ditugaskan kepada kami. Imam masih penat berceramah, menyampaikan ilmu kepada kami"

Imam membalas dengan lembut
"Tidak, ini pun kerja bagi kudrat dikurniakan kepada-ku. Aku bimbang tentang amal-ku pada malam ini. Aku tidak tahu mana satu amalanku akan diterima oleh Allah, sama ada ilmuku yang telah kalin perolehi atau kerana aku membantu kerja kalian ketika ini. Aku juga mahu merebut peluang ini bersama-sama kalian"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kisah 2

Al-Khalil bin ahmad, dikenali sebagai orang yang soleh dan ahli ibadah yang cerdas. Al-khalil, dengan nikmat Allah padanya, telah berjasa mencipta ilmu hitung dalam puisi arab dan barisan harakat (tajweed) pada tulisan arab. (InsyaAllah, yang kita baca setiap hari, yakni pada Quran)

Setelah Al-khalil meninggal, ramai orang melihatnya dalam mimpi. Dalam mimpi itu mereka bertanya kepada Al-khalil
"Apa yang Allah lakukan terhadapmu?
Al-khalil menjawab
"Allah telah mengampuniku"
Mereka bertanya lagi
"dengan apa Allah mengampunimu? apakah dengan ilmu nahwu, ilmu arudh, ilmu bahasa atau dengan syair?"
Al-Khalil menjawab
"Tidak, demi Allah semua itu tidak berguna bagiku. Amal perbuatanku yang bermanfaat adalah surah al-fatihah yang aku ajarkan pada orang-orang tua di kampungku"



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kisah 3

Zubaidah, isteri Harun ar-rashid (khalifah ke5 kerajaan abassiah) hendak menunaikan haji bersama rombongan yang besar. dikatakan rombongan tersebut diiringi 700 ekor unta dan orang yang paling depan dalam rombongan tersebut berada dihujung kota Baghdad dan orang paling belakang berada di hujung yang lain.
Di tengah perjalanan, Zubaidah menemukan jemaah haji yang kehausan dan keletihan. Zubaidah kemudian menghabiskan jutaan dirham dan dinar membuat saluran air yang sekarangnya terkenal dengan nama "ainu zubaidah".
Setelah Zubaidah meninggal, kerabatnya melihatnya dalam mimpi dalam keadaan yang bahagia. Demikianlah dialog dalam mimpi tersebut
Anak: Ibu... apa yang telah Allah lakukan terhadapmu?
Zubaidah: Aku hampir mati dengan sia-sia
Anak: mengapa?
Zubaidah: ainu zubaidah hampir membuatku celaka
Anak: Subahanallah, engkau memberi minum jemaah haji dan membebaskan mereka dari rasa haus, tetapi engkau celaka?
Zubaidah: aku membangun saluran itu dengan riya'
Anak: kalau begitu, apa yang memberikan manfaat bagimu?
Zubaidah: yang bermanfaat bagiku adalah solat tahajjud dua rakaat yang ibu kerjakan pada tengah malam.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kisah 4

Suatu hari, sedang Rasulullah duduk bersama sahabat yang lain dalam suatu majlis, ditengah-tengah memberi tunjuk ajar, Rasulullah saw berkata
"Sebentar lagi akan lewat di hadapan kalian seorang lelaki penghuni surga"
tidak lama kemudian, muncul seorang lelaki ansar.
 Salah seorang sahabat bernama Abdullah Ibn Amr tidak tenang, bagaimana lelaki ansar itu mendapat surga dan mengikuti lelaki ansar tersebut. Abdullah mencari alasan untuk menumpang di rumah orang ansar tadi selama tiga hari, dan lelaki ansar tersebut membenarkannya.
Selepas berlalunya tiga hari, Abdullah tak melihat sesuatu yang istimewa dari lelaki itu dalam ibadahnya. Abdullah terus bertanya kepada orang ansar, apakah yang diamalkannya sehingga rasulullah mengatakan bahwa dia ahli surga.
Orang ansar itu menjawab
"demi Allah, amalku tidak lebih dari yang kau lihat. Hanya saja aku tak pernah menyimpan niat buruk terhadap sesama manusia. Aku juga tak pernah ada rasa dengki kepada mereka yang mendapat anugerah dan kebaikan dari Allah"
Ibn Amr membalas, “Begitu bersihnya hatimu dari prasangka buruk dan perasaan dengki kepada orang lain. Inilah nampaknya yang membuatmu berada di tempat yang mulia itu. Sesuatu yang tak dapat aku lakukan”
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kisah 5

Dari ‘Aisyah RA, ia berkata:
“Nabi saw berdiri solat malam, hingga pecah-pecah kedua telapak kaki beliau. Saya bertanya kepada beliau; ‘Untuk apakah engkau berbuat ini, wahai Rasulullah, sedangkan engkau telah benar-benar diampuni dosa-dosamu yang telah lewat dan yang akan datang?’ Rasulullah bersabda: “Tak bolehkah aku menjadi hamba yang bersyukur.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Tamat Kisah

Telah dibentangkan kepada kamu 5 kisah yang harus dijadikan teladan.

Antara mereka ada yang sangat prihatin akan keikhlasan amalan mereka,
Antara mereka ada yang jasanya sangat besar terhadap masyarakat tetapi amalan yang menyelamatkan mereka adalah amalan yang telah dilupakan.
Antara mereka, selamat kerana terbiasa mengamalkan amalan luarbiasa.
Antara mereka, ada yang dipelihara dari dosa, tapi tetap teguh amalannya.

maka bagaimana dengan kita?
adakah antara kita yang betul-betul menjaga niat kita ketika dipuji dan dicela?
adakah antara kita mengambil berat terhadap setiap jenis amal kebaikan?
adakah antara kita terbiasa mengamalkan apa-apa amal kebaikan?
adakah antara kita, yang hidup merasa dosa, komited menghapuskannya?

Tidak siapa tahu sama ada amalan yang kita buat niatnya ikhlas atau tidak.
Tidak malaikat, tidak syaitan, mahupun insan itu sendiri.
Bila ditanya pada Rasulullah s.a.w, beliau menjawab
"Berkaitan dengan ikhlas, aku bertanya kepada Jibril a.s apakah ikhlas itu? Lalu Jibril berkata "aku bertanya kepada Tuhan yang Maha Suci tentang ikhlas, apakah ikhlas itu sebenarnya?" Allah SWT yang Mahaluas Pengetahuannya menjawab, "Ikhlas adalah suatu rahsia dari rahsiaKu yang Aku tempatkan di hati hamba-hamba yang Ku cintai".
(h.r Al-Qazwini)


aku tidak mampu untuk memberi konklusi untuk tajuk ini. cuma terdaya untuk memberi peringatan dan pesanan dari kisah-kisah lama. kisah yang layak untuk dijadikan pedoman hidup. maaf.

Pesan ahli ulama'
"Perbaikilah amalan kita dengan ikhlas, dan perbaikilah keikhlasan kita dengan menanamkan keyakinan bahwa tidak mungkin kita berupaya menyempurnakan amalan tersebut kecuali atas nikmat Allah yang ada pada kita."

Sungguh, Allah swt dan RasulNya juga lebih mengetahui.


beramallah seperti seorang muslim, sehingga layak melaungkan "saksikanlah! aku seorang muslim!" tanpa ragu.

1 comment:

Anonymous said...

subhanallah, great stories being incorporated. teruskan usaha anda NSH