Pembuka kata



Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w, kepada para Rasul, Para Nabi, Para Sahabat, dan kepada mereka yang berjuang di jalanNya. Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhai-Nya.


Tuesday, April 27, 2010

dia adalah aku.

aku melihat dia, kelakuannya, amalnya, kerja sehariannya
semuanya seperti biasa. tiada yang menarik tentangnya

aku melihatnya bermain, berkawan, berehat
mana belajarnya?
adakah dia telah lupa akan tujuannya ke universiti?

aku terdengar pujian rakannya terhadapnya,
raut mukaku berubah, layakkah dia dengan pujian sebegitu?
sedangkan solatnya jarang sekali di awal waktu.

dapat aku rasakan, dia cuba untuk menjadi seorang muslim yang baik
pernah dia berkata, dia ingin melaungkan kata ini "saksikanlah aku seorang muslim!"
dia menceritakan dengan penuh semangat.
tapi semuanya hanya pada mulutnya, pada lidahnya.
aku tidak nampak usahanya ke arah cita-citanya.

melihatnya aku sedih, hampa, marah....
aku sedih.....
kerana aku sangat sayang kepadanya
tidak ingin aku berjauhan dengannya
kerana dia adalah aku.....

No comments: