Pembuka kata



Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w, kepada para Rasul, Para Nabi, Para Sahabat, dan kepada mereka yang berjuang di jalanNya. Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhai-Nya.


Friday, June 25, 2010

Diet

telah tiba kepada kami student 08/09 CUCMS suatu musim yang selalu dirindui oleh manusia ketika mereka bertungkus lumus dalam meneruskan kehidupan. musim yang jika berpanjangan akan menyebabkan manusia tadi rindu pula kepada keadaan 'bertungkus lumus'. musim yang dinamakan 'HOLIDAE~' :).

musim ini didefinisikan sebagai musim 'makan, & tidur' dan sedikit sekali diantara mereka yang melakukan perkara-perkara yang bermanfaat bagi diri mereka.

seorang sahabat berkata 'hm... itulah yg aku risaukan, ade tips tak? Bila dia dinasihatkan untuk menjaga pengambilan makan manis.

mendengarkan perbualan mereka, aku berfikir, mengapa perlu kita mengawal pemakanan kita?
ramai yang berpendapat
'untuk menjaga kesihatan'
'menjaga imej, nnt saham jatuh'
'takut gemuk balik'

tidak perlu berfikir panjang ketika menjari jawapan kepada sesuatu persoalan.kerana semua jawapan sudah tersedia didalam Al-quran, hadith dan sunnah ArRasul.
Firman Allah: al-A'raaf, ayat 31.
"Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) masjid, makan dan minumlah dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan"

segala yang ada pada kita adalah hak Allah. jagalah hakNya dengan adil. tujuan kita dibumi adalah untuk memakmurkan hak-hak Allah, bukan menzalimi dan merosakkannya.

surah al-Hud, ayat 61
"Dia lah yang menjadikan kam udari bahan-bahan bumi, serta mengkehendaki kamu memakmurkannya"

semoga kita beramal seperti seorang muslim
sehingga kita layak melaungkan 'saksikanlah, aku seorang muslim' tanpa keraguan dihati.

p/s: oh, tak hairanlah mereka yang beriman jarang terkena penyakit... mereka selalu menjaga pemakanan mereka...

No comments: