Pembuka kata



Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w, kepada para Rasul, Para Nabi, Para Sahabat, dan kepada mereka yang berjuang di jalanNya. Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhai-Nya.


Tuesday, August 5, 2008

Aneh? + sesuatu yang pasti.

Salam..
due hari ak "puasa" dari menggunakan internet nih. hehe. sumer gara2 masalah internet kat rumah ni. adeh2.

Aneh... beberapa malam yang lepas. ak mengalami sesuatu yang sangat aneh... hehe
takde la aneh mane pun... tapi agak pening gak kpale kalo pike balik.
mlm tu ak cube nak tido awal , dlm lebih kurang kol 1 pg. hehe. bese ak tido kol 2, kire awal la tu...
tapi dah baring2 tu tak dapat plak tido. and badan rasa panas giler.
( ak ade pelik skit. badan ak slalu mengeluarkan haba berlebihan, tp mlm tu lain skit, sampai adek ak duduk sebelah ak dapat rasa haba dari badan ak. hehe. gualah 'Torchman". hehe)
malam tu badan ak rasa panas sangat. Then, dah panas tu berpeluh2. dh panas ngan peluh2 ak rase haus yang tramat. So ak pun minum la air, tapi haus tak hilang lagi, minum lagi, tak jgak hilang. Oleh sbb badan yang panas tu, air yang diminum trus klua jadi air peluh, so ak pun henti la minum, kononnya nak stop kan peluh. Ak pun heran la nape la panas sangat malam ni. then baru ak tringat, sbb ak pakai baju berlapis kot, (singlet + shirt), so kurangkan la satu lapisan then letak kipas speed 3. dah buat cmtu baru ade rasa sejuk skit. baru bleh masuk tido.

tapi "aneh" tak berenti stakat tu. mlm tu ak tak dapat tido lena. asyik terbangun je, kejap baring, kejap megiring. and tiap kali ak masuk tido balik ak mimpi bende yang same.
1st, ak mimpi ak dkat padang pasir. pastu ak mimpi ak mcm brdiri dikalangan orang ramai kat padang pasir tu, and nampak mcm diorang ni nak berperang. pastu sambung lagi ak masih lagi berdiri dlm himpunan orang ramai kat padang pasir tu, tapi kali ni ak nampak kaabah yang masih lagi takde banggunan dikelilingnya. lepastu ak dnga orang ramai menjerit "Rasulullah!!" ak pun carik2 la dlm mimpi tu , then ak nampak seorang yang menjadi tumpuan ramai, adakah die yang diorang maksudkan Rasulullah?
lepas je tu, ak trbangun dlm keadaan yang pening2, confuse.

lepas kejadian aneh ni, ak asyik terfikir2 and semua fikiran ak mengingatkan ak kepada sesuatu yang pasti, sesuatu yang akan berlaku kepada semua mahluk kecuali Maha Pencipta. iaitu maut...
dimana orang yang dlam keadaan nazak akan merasa dahaga yang tramat, walaupun dituangkan semua isi laut, tak akan hilang dahaganya.
dah tringatkan maut ni, suatu kejadian yang pasti akan berlaku pada kita pada bila2 masa. ak jadi takut, sbb ak terfikir, kalaulah nyawa ak ditarik dalam masa2 terdekat ni, ape akan jadi pada ak yang sangat lemah imannya, yang sangat sdikit ilmunya. ak jadi takut sbb tringat dosa yang ada dikeliling pinggang ak. benar, " beribadahlah kita seakan esok sudah tiada".
Ingatlah kita, maut akan datang pada kita pada bila2 masa. tapi, sudahkah kita menyiapkan diri untuk menerimanya jika ianya datang kepada kita?
Tringat pesan Ustazah ak mase skolah menengah dlu. Supaya sentiasa dalam keadaan mengingati Allah. mase kita berjalan, driving, bercakap. kata Ustazah ak " daripada kitakorang (korang), berlagu2 masa naik turun tanggak, bagus kitakorang berzikir, ne la tauk(mane la tau) masa kitakorang naik trun tanggak ya lalu tergugok(terjatuh) mati. at least kitakorang ingat tuhan, dpt masuk syurga"
lepas tu ustazah mengesyorkan kitorang nyanyi lagu raihan.hehe

hehe, sbb mase ktorang on the way ke kelas agama menyanyi ramai2. kene lecture la alamatnya.

ak pun pernah terbaca yang mati dalam keadaaan berwudhuk adalah shahid kecil. dan dipesankan kepada kita agar dlm keadaan berwudhuk sentiasa.

sememangnya aneh ini memberi ak bnyk pengajaran. sejak aneh ni, ak berdoa agar ak antara orang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya. Dan ak tergolong dalam kalangan orang yang berjuang demi Allah dan berada di jalan yang benar. Dan ak tergolong dalam golongn yang beriman kepada-Nya.

Wahai diri,
Ingatlah!
maut adalah sesuatu yang pasti
yang akan datang bila-bila masa
beribadatlah seakan ianya hampir disisimu

Ingatlah!
hidup di dunia hanya sementara
hidup di akhirat adalah selamanya
hiduplah seperti seorang pengembara

Ingatlah!
jangan meletakkan dunia dihati mu, letakkan ditanganmu
jangan terlalu pentingkan dunia, atau akhirat
carilah jalan diantaranya, jadilah umat pertengahan.

semua yang baik itu datanya dari Allah s.w.t, yang selainya dari ak.

No comments: