Pembuka kata



Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w, kepada para Rasul, Para Nabi, Para Sahabat, dan kepada mereka yang berjuang di jalanNya. Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhai-Nya.


Monday, August 25, 2008

salam,
rasanya dah lame ak tak mendapat pengisian rohani. Mungkin sbb terlalu sibuk dgn assignment, ngan kerje2 kelas. Hei diri, jangan jadikan ini sebagai alasan. Kalau fikir balik, berapa banyak masa telah kita luangkan untuk termenung? bermain komputer? (trutama students, hehe, terasa sangat), tidur petang? dan hal2 dunia lain yang ternyata hanya melalaikan kita?
Astargfirullah..
Mmg kita sebagai manusia terlalu senang dipengaruhi oleh arus teknologi dunia. Bersama kita berdoa agar kita tidak dimasukkan dalam golongan yang lalai, dan yang dicelakakan oleh-Nya.

Hm... beberapa hari lepas, ak "menyelongkar" laptop kawan ak, maka terjumpalah ak satu artikel berbentuk gambar, dan ayat yang ada pada gambar tu sangat menarik minat ak, dan ak rasa patut ak kongsikan bersama. Ayatnya berbunyi

"Kami sulit menahan pandangan mata ketika melihat kalian, apalagi jika kalian diamanahkan Allah kecantikan dan posture yang ideal, kami semakin susah untuk menolak agar tidak melihat kalian, kerana itu lebarkanlah pakaian kalian, dan tutupilah rambut hingga ke dada kalian dengan kerudung yang membentang.

Kami juga sulit menahan pendengaran kami ketika berbicara dengan kalian, apalagi jika kalian diamanahkan olkeh ALlah suara yang merdu dengan irama yang mendayu, kerana itu tegaskanlah suara kalian, dan berbicaralah seperlunya.

Kami juga sulit menahan bayangan-bayangan hati kalian, ketika kalian dapat menjadi tempat mencurahkan isi hati kami, waktu luang kami akan sering terisi oleh bayangan-bayangan kalian, kerana itu jaganlah kalian membiarkan kami menjadi curahan hati bagi kalian.

Kami tahu kami paling lemah bila harus berhadapan dengan kalian. Kekerasan hati kami dengan mudah bisa luluh hanya dengan senyum kalian. Hati kami akan bergetar ketika mendengar kalian menangis. Sungguh Allah telah memberikan amanah terindah kepada kalian, maka jagalah jangan sampai Allah murka dan membrrikann keputusan

Maha Besar Allah yang tahu akan kelemahan hati kami, hanya dengan ikatan yang suci dan yang diredhaiNya kalian akan halal bagi kami"




Sememangnya ayat yang menginsafkan, menyedarkan kita bagaimana cinta antara manusia seharusnya dijalinkan.
Hm.. tidak terlalu lewat rasanya kalau ak mengingatkan kita yang bulan sya'aban dah nak tamat, dan bulan ramadhan semakin dekat. Ak pernah terbaca dan terdengar ada riwayat hadith yang menyatakan bahawa "barangsiapa berpuasa dengan penuh iman dan sabar dibulan sya'aban, nescaya Allah akan mengampunkan dosa-dosanya". (kalau salah tolong bagitau).

lately, ak melalui banyak beban dan kesulitan, tapi ade je bantuan yang tak disangka2 datang. Sememangnya Allah maha pemurah lagi maha penyayang. Huhu, tak sabar nak masuk bulan ramadhan. Ku mengharapkan ramadhan, kali ini penuh makna~~.

segala kebaikan itu datangnya dari Allah , dan selainnya datang dari diri kita sendiri.
Salam

1 comment:

Azlin Halim said...

salam..
menarik petikan tu..
selamat menyambut Ramadhan yang ditunggu2..
ye SHAAFI..tau name la..