Pembuka kata



Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w, kepada para Rasul, Para Nabi, Para Sahabat, dan kepada mereka yang berjuang di jalanNya. Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhai-Nya.


Sunday, November 2, 2008

Bajet 'Alim

Salam....

Alkesah...

Mase ak tgh syok2, masyuk2 chatting dengan sahabat handai jauh nun di sana yang merindui ak, (hehehe.) Tibe2... ade satu chat box terpampang di screen laptop ak ni, tanpa bagi salam dan yang sewaktu dengannnya tapi dimulakan komen yang tidak berapa menyenangkan hati ak mase tu. Perkataan Bajet alim. tak tau apekah tujuannya mengkomenkan ak cmtu, sama ada sekadar guruan atau teguran...

Memang mula2 ak agak rasa geram + hairan? Tapi selang beberapa masa, ak fikir balik, dan ak sedar ,mungkin benar ape yang die kate kat ak. Ya, ak akui, ak pernah menasihatkan orang ttg sesuatu tapi ak sendiri hanya kadang2 mengamalkannya. ak akui ak pernah merasakan diri adalah betul dlm perbincangan sedangkan ak hanya mempunyai sedikit ilmu tentang apa yang dibincangkan. Alhamdulillah dan syukur kerna dia telah mengingatkan ak ttng kelemahan diri ak.

Barulah ak faham, knape boleh wujudnya mereka yang ilmunya tinggi tapi hatinya sombong, pintar berbicara tapi mengamalkannya tidak, suka dihiasi pujian dan benci akan teguran. Mereka tidak sedar yang mereka hanya berjaya memperdayakan sebahagian saja manusia tetapi gagal kepada sebahagian lagi dn semestinya langsung jauh dari memperdayakan Allah yang Maha Mengetahui.

Ak sangat respek pada mereka yang bercakap dengan hati mereka, bukan dengan otak mereka. Ak sentiasa mengharapkan diri ak boleh berkata sesuatu yang baik dihadapan orang ramai dengn hati yang tenang, dan jauh dari riya'. ak langsung tiada keinginan untuk menjadi seperti tin kosong yang dipalu-palu.

Bersamalah kita menjauhi diri daripada bergelar manusia "bajet alim". Ianya hanya akan menjauhkan diri kita dari pegangan agama kita. Bukankah ianya perbuatan yang bodoh sombong kepada Tuhan?

Ilmu juga adalah nikmat yang Allah kurniakan kepada kita. Elakkanlah diri kita dari mengkufuri nikmatNya

(1) (Tuhan) Yang Maha Pemurah serta melimpah-limpah rahmatNya.(2) Dialah yang telah mengajarkan Al-Quran.(3)Dialah yang telah menciptakan manusia.(4) Dialah yang telah membolehkan manusia (bertutur) memberi dan menerima kenyataan.
- Ar-Rahman 1-4 -

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan
- Ar-rahmah 13 -


segala yang baik itu dari Allah, dan segala selainnya dari diri kita sendiri.Sedarlah.

No comments: