Pembuka kata



Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w, kepada para Rasul, Para Nabi, Para Sahabat, dan kepada mereka yang berjuang di jalanNya. Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhai-Nya.


Monday, October 27, 2008

pengajaran dari dialog

Salam....

alkesah...., terkesahlah due orang remaja sedang membincangkan tentang cara pemakaian masing2. dan orang ketiga hanya setia mendengar perbualan tersebut.

Jejaka A : jejaka B, cmne cara kamu berpakaian?

Jejaka B : Aku?, hm... sebab aku percaya sesetengah orang akan menilai kita dari segi pemakaian
kita, jadi aku berpakaian mengikut pandangan orang lain. aku mementingkan pandangan
orang lain daripada diri sendiri, lagipun aku tak reti sangat nak pilih pakaian nih.

Jejaka A : Oh... kalau aku, aku pakai je ape yang aku nak, peduli ape orang lain fikir. Die bersangka
buruk aku dapat pahala, die sangka baik, die dapat pahala.

Pemerhati mendiamkan diri..... walaupun pendiriannya lebih dekat kepada Jejaka A.
Selepas mendengarkan perbualan tersebut, si pemerhati mendapat sebuah pengajaran.

Kalau kita membuat sesuatu pekerjaan,(tak kesah la, tulis blog ke, mengajar ke, even makan or jalan..) sama ada untuk diri kita ataupun untuk orang lain, fikirkanlah kesan perbuatan tersebut terhadap diri sendiri dan orang lain.

bersama kita amalkan...:)

sgala yang baik itu dari Allah dan selainnya dari diri kita sendiri, sedarlah

No comments: