Pembuka kata



Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w, kepada para Rasul, Para Nabi, Para Sahabat, dan kepada mereka yang berjuang di jalanNya. Semoga kita termasuk dalam golongan yang diredhai-Nya.


Tuesday, July 29, 2008

Masa dan Internet

Salam.
wah.... cpatnyer masa berlalu, pejam celik pejam celik je dah tinggal seminggu lagi cuti nih.
hari pun berlalu cmtu je. hm..... terfikir gak aku mcm mane mase tu berlalu tanpa disedari. bangun pagi ( kol 10 la.... takkan la kol 7,hehe) -N.S.H-, pastu. sedar2 je dah jam 10 malam. lepas tu ckp2 ngan family skit, main laptop kejap, then tngk jam balik, uih! dah pukul 2? . setiap hari pun mcm tulah jadual ak. nmpaknya aku tidak mengambil kesempatan yang penuh terhadap masa yang ada. walaupun ak cube mengisi masa tu dgn melakukan aktiviti yang ak rasa bergune untuk diri, tapi ak lebih bnyk kepada kelalaian.
dan punca utama kelalaian ak adalah internet. hehe. internet rumah ni mcm chipsmore, kejap ade kejap takde. so kalau ade tu ak "bantai" la cukup2, kadang2 tu sampai internet tu putus. nampak je ade internet, ak trus switch on laptop yang usang nih. ( ade sahabat ak menyarankan ak beli je laptop baru. weh. laptop ni banyk brjasa ngan ak, ak takkan tuka selagi tak rosak, sayang... hehe)
walaupun keyboard ade 'sengal' skit, tapi bak kate orang bule " I can live with that". hehe.
sambung balik citer tadi. jadi, kekadang ak fikir balik, ape yang ak dah buat cuti ni. mcm mane masa trus maju dan ak masih berdiri di tempat same atau mungkin jgk ak dah berundur beberapa langkah. Ini menyebabkan ak terfikir, oh, ak dah jadi hamba kepada internet, hal2 dunia. innalillah.....
InsyaAllah, mulai skarang, ak akan trus lagi berusaha, kurangkan internet, and tido awal. hehe sbb Rasulullah tidak suka bercakap2 selepas waktu isya' (kecuali hal2 berfaedah), baginda biasanya tidur pada waktu itu dan bangun di awal sepertiga malam.
Jom, kita sama2 hargai masa dan gunekannya sebaik mungkin!!

"orang yang berjaya, hari ini lebih baik dari harinya semalam, orang yang terpedaya, hari ini sama seperti harinya semalam dan orang celaka hari ini lebih teruk dari hari semalam"
[Dato' Fadhilah Kamsah]

ternyata ayat ini datangnya dari hadith Rasulullah.

Ingatlah, Apabila kita mengejar dunia, dunia akan lari, tetapi apabila kita mengejar akhirat, dunia pula yang mengejar kita .
Yang baik itu dari Allah, selainya dari ak.

No comments: